Jak działa chłodnica w samochodzie?
Chłodnica w samochodzie to część układu chłodzenia, czyli układu odpowiedzialnego za utrzymywanie optymalnej temperatury silnika. Chłodnica działa jako wymiennik ciepła, czyli element, który odbiera ciepło z układu i odprowadza je do otoczenia. Jak chłodnica to robi? Właśnie na to pytanie odpowiemy w tym krótkim tekście.
Aby wyjaśnić zasadę działania chłodnicy samochodowej, musimy pokrótce wyjaśnić, jak działa układ chłodzenia w samochodzie osobowym. Zacznijmy od silnika, czyli elementu, który wytwarza ciepło, które następnie układ chłodzenia musi odprowadzić. Silnik jest jednocześnie elementem, który układ chłodzenia musi utrzymywać w optymalnej temperaturze.
Silnik wytwarza moc poprzez spalanie paliwa, w trakcie którego duża część energii zgromadzonej w paliwie zmienia się w ciepło. Prawdą jest, że silniki są projektowane tak, aby pracować w stosunkowo wysokich temperaturach, ale nie w aż takich, do jakich rozgrzewa się silnik podczas pracy. W związku z tym konieczne jest jego chłodzenie. Dlatego po silniku krąży olej i płyn chłodniczy, który odprowadza ciepło z najmocniej rozgrzanych elementów.
Odprowadzenie ciepła z najmocniej rozgrzanych części to dopiero połowa sukcesu. Ciepło to trzeba jeszcze odprowadzić do otoczenia. W przeciwnym wypadku płyn chłodniczy zagotowałby się i przestał spełniać swoje zadanie. Tutaj pojawia się rola chłodnicy.
Chłodnica jest zbudowana z wielu cienkich rurek, przez które przepływa rozgrzany płyn chłodniczy. Do tych rurek przytwierdzone są cienkie blaszki zwiększające powierzchnię czynną i poprawiające odprowadzanie nadmiaru ciepła. Aby dodatkowo poprawić wydajność chłodnicy, jest ona najczęściej zbudowana z aluminium, które ma bardzo dobre właściwości odprowadzania ciepła. Przy normalnej pracy silnika taka budowa chłodnicy pozwala utrzymywać silnik w odpowiedniej temperaturze. Jeśli jednak silnik działa w trudnych warunkach, czyli przy wysokiej temperaturze otoczenia lub pod dużym obciążeniem, to uruchamia się dodatkowy element układu chłodzenia, czyli wentylator, który wymusza ruch powietrza wokół chłodnicy, dzięki czemu ciepło jest odprowadzane jeszcze wydajniej.