Regeneracja koła dwumasowego – czy ma to sens?
Są w Polsce warsztaty, które oferują tego rodzaju usługę, a także właściciele aut decydujący się z tej usługi skorzystać. Czy jednak regeneracja koła dwumasowego ma jakikolwiek ekonomiczny sens?
Czym jest regeneracja dwumasy?
Jak sama nazwa wskazuje, ze starych części mechanicy prokurują coś, co ma działać dokładnie tak, jak część działała przed awarią albo zużyciem. Z opinii użytkowników takich zregenerowanych kół wynika, że zdarzają się poprawne działania zregenerowanej części, nie można więc mówić o całkowitym blamażu tego rodzaju usługi. Jednakże z tych opinii wynika również fakt, że bardzo wiele zależy nie tyle od umiejętności mechanika, ile głównie od szczęścia, czyli: albo się uda, albo i nie. Ponadto, pomimo gwarancji dawanych przez niektóre firmy zajmujące się regeneracją kół dwumasowych, wszystkie odżegnują się od ewentualnych szkód, mogących powstać na innych częściach auta (np. zniszczenie sprzęgła albo pęknięcie wału korbowego), a wynikłych z zamontowania zregenerowanej dwumasy.
Koszt regeneracji koła dwumasowego
Żeby się w tym zorientować, należało zrobić po prostu wywiad w kilku warsztatach samochodowych, zajmujących się regeneracją dwumas. Nazewnictwo takich warsztatów, zajmujących się profesjonalnie regeneracją zamachowych kół dwumasowych, to z angielska DMF (Dual Mass Flywheel) albo z polska DKZ (Dwumasowe Koło Zamachowe).
W zależności od modelu auta, koszt regeneracji wynosi w DKZ-etach od 600 do 1000 złotych, czyli w uśrednieniu 800 zł. Najlepsze warsztaty samochodowe oferują również 12- albo nawet 24-miesięczną gwarancję, ale nie wszystkie. Następnie należy koło zamontować, a koszt takiej usługi to ok. 500 zł, czyli w wypadku udanej regeneracji mamy wydatek rzędu 1300 zł, ale jeżeli koło nie zostało zregenerowane właściwie, to trzeba odesłać je do reklamacji, a następnie zamontować od nowa, podnosząc koszt o kolejne 500 zł (co niestety ma miejsce w bardzo wielu przypadkach). Za taką cenę można kupić już nowe koło dwumasowe, a częstokroć nawet zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym i to do znacznej części starszych aut. Ponadto takie koszty regeneracji wynikną tylko wtedy, gdy mechanik samochodowy podczas montażu wykryje złą regenerację koła. Jeżeli zamontuje wadliwe, takie koło może poczynić tyle szkód, że ich naprawa przy niektórych autach będzie nieopłacalna. Ostatnia sprawa to żywotność zregenerowanej części (właściwie!). Dwumasa po regeneracji wytrzyma najwyżej 100 000 km przebiegu, podczas gdy nowa dwumasa przy właściwym użytkowaniu wytrzymuje nawet przebieg 300 000 km.
Zawsze znajdą się tacy użytkownicy aut, którzy chcą zaoszczędzić za wszelką cenę na naprawach. Czy we wszystkim to się jednak opłaca?