Motoreduktory jako ważny element układów mechanicznych
![](https://zsm3-hrubieszow.pl/wp-content/uploads/2022/01/motor-gear-shaft-from-a-car-engine-at-an-auto-repa-2021-09-30-19-13-02-utc.jpg)
Motor gear shaft from a car engine at an auto repair shop.
Podstawowym zadaniem mechanicznego motoreduktora jest modyfikacja współczynnika prędkości lub momentu obrotowego między osią wejściową a osią wyjściową mechanizmu. Urządzenie to potrafi zastąpić tradycyjne układy napędowe, które składają się z silnika i wielu przekładni.
Motoreduktory walcowe
Tego typu motoreduktory są zaopatrzone w zębate koła walcowe, które poruszają się w tej samej płaszczyźnie. Dzięki wysokiej sprawności i możliwości zastosowania w wielu sektorach przemysłu motoreduktory walcowe stały się bardzo popularnym urządzeniem umożliwiającym pracę wielu przekładni i silników. Typ takiego motoreduktora zapewnia dużą wydajność i efektywność energetyczną. Pozwala to na optymalne wykorzystanie przestrzeni montażowej. Posiadają one zoptymalizowaną geometrię przekładni, co pozwala na wyjątkową płynność pracy.
Motoreduktory ślimakowe
Motoreduktor ślimakowy przyjmuje tryb bezpośredniego połączenia silnika, a konstrukcja jest przekładnią śrubową oraz przekładnią ślimakową pierwszego stopnia. Wyjście jest montowane na wale. Motoreduktory ślimakowe posiadają zazwyczaj charakterystykę szerokiego zakresu zmienności szybkości, zwartą konstrukcję i są wygodne do instalacji w porównaniu do podobnych urządzeń. Posiadają ślimacznicę wykonaną z trwałych stopów, dzięki czemu mogą funkcjonować przy podwyższonych parametrach pracy. Charakteryzują się też trwałością, niezawodnością i niskim poziomem głośności podczas pracy
Motoreduktory stożkowe
Tego typu motoreduktory składają się z dwóch kół ze stożkowymi zębatkami, które się toczą po swoich powierzchniach. Cechują się wysokim współczynnikiem sprawności, nawet powyżej 96%. Są przystosowane do długotrwałej pracy przy wysokich momentach obrotowych. Motoreduktory stożkowe posiadają napędy o wysokiej wydajności i są idealne do wszystkich zastosowań. Są szeroko stosowane w rozwiązaniach napędowych o bardzo wysokich momentach obrotowych i zoptymalizowanej powierzchni. Ze względu na swoją specyficzną konstrukcję są szczególnie wytrzymałe i wymagają niewielkiej konserwacji. Te cechy są wynikiem w niewielkim stopniu zużywającego się uzębienia i wysokiej jakości obróbki wszystkich komponentów urządzenia.