Opony całoroczne – wady i zalety

Badania rynku wykazują, że Polacy wciąż chętnie używają opon zimowych i letnich. Opony wielosezonowe zostają w cieniu, ale w ostatnich latach coraz mocniej zyskują na popularności. Kierowcy nie zawsze są w stanie im zaufać, ale czy mają powody do obaw? Spróbujmy wyszczególnić najważniejsze zalety, ale i mankamenty wielosezonowego ogumienia.

Na początek…

…wyjaśnijmy jednak, co decyduje o tym, że dane opony nadają się na każdą pogodę. Mówiąc najkrócej – przesądza o tym skład gumowej mieszanki, której użyto w procesie produkcji. Aby ogumienie równie dobrze spisywało się w upale oraz w temperaturach ujemnych, guma musi pozostawać elastyczna zimą i dostatecznie twarda latem, by utrzymać jak najlepszą przyczepność.

Do wszystkiego

„Jeśli coś jest do wszystkiego, to znaczy, że jest do niczego” – wszyscy znamy to powiedzenie, które bywa odnoszone także do ogumienia. Tymczasem dobre opony całoroczne są lepsze od kiepskich, bądź zużytych zimowych i letnich. Prawdziwość tej tezy poparta jest licznymi testami przeprowadzanymi przez branżę motoryzacyjną. Niewątpliwym plusem opon całorocznych jest fakt, że wystarczy je założyć i… po prostu jeździć. To czy w nocy był przymrozek czy może termometry tego lata biją rekordy nie ma znaczenia. Z jednej strony wymiana ogumienia (bądź całych kół) zdarza się tylko dwa razy w roku. Z drugiej zawsze wiąże się przecież z wydatkiem i poświęceniem czasu, który można by wykorzystać znacznie produktywniej. Jeśli można tego uniknąć, to czemu tego nie zrobić?

Mniejszy wydatek

Zamiast wydawać pieniądze na dwa komplety opon 225/45 R17 do swojej Hondy Accord, wystarczy że kupisz jedne opony całoroczne 225/45 R17. Honda Accord to tylko przykład, a wspomniany rozmiar ogumienia jest dość częsty. Co w przypadku aut wykorzystujących mniej standardowe gumy? Może okazać się, że kwota, jaką kierowca musi wydać jest naprawdę niebagatelna. Po co płacić dwa razy, skoro można tylko raz?

Częstsze wymiany

Na niekorzyść opon całorocznych może przemawiać fakt, że użytkowanie ich jest obarczone ryzykiem częstszych wymian. Nie musi to być regułą, ale jeśli kupujemy opony, których używamy przez okrągły rok, to nie powinno nas zdziwić ich szybsze zużycie. Oczywiście dużo zależy od pokonywanych przebiegów.

Nie dla każdego

Jeśli lubisz jeździć szybko i masz duże wymagania co do ogumienia, to być może opony całoroczne nie są dla ciebie. Ten rodzaj ogumienia szczególnie spisze się u kierowców jeżdżących zachowawczo, traktujących samochód jako narzędzie służące do przemieszczania się. Nad sensem zakupu „wielosezonówek” powinni zastanowić się także ci, którzy „robią” bardzo duże przebiegi. Może się okazać, że wymiana ogumienia będzie konieczna nadzwyczaj często, a wówczas znika argument oszczędności.

Przed dokonaniem wyboru warto zastanowić się nad własnymi potrzebami związanymi z samochodem. Jak duże są moje przebiegi? Jak jeżdżę? Do czego używam samochodu? Nie zaszkodzi także zasięgnąć opinii pracownika wulkanizacji. W końcu kto pyta, nie błądzi!