Rynek sprzęgieł i kół dwumasowych
Jak bardzo są popularne auta z kołami dwumasowymi w Polsce? Okazuje się, że pomimo narzekania na zawodność tego elementu, auta z dwumasą są obecnie dominujące na rynku, a to z prostej przyczyny – zwiększająca się moc silników z turbodoładowaniem wymaga zastosowania kół zamachowych dwumasowych. Przy tym zauważa się również różnice pomiędzy popytem na części zamienne w tym segmencie, czyli na sprzęgła i koła dwumasowe, pomiędzy różnymi markami samochodów.
W sklepach najczęściej kupowane są dwumasy i sprzęgła do aut takich, jak Volkswageny, Audi, Seaty, czy Skody i są to zresztą najpopularniejsze samochody na naszych drogach, chociaż występuje na tej liście jeszcze np. BMW. Tutaj jednak sprawa przedstawia się nieco inaczej, gdyż jakkolwiek koła dwumasowe zużywają się w podanych wyżej czterech markach szybciej, a z winy kierowców nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów jazdy, tak w BMW koła dwumasowe nierzadko wytrzymują i 400 tysięcy kilometrów, chociaż z reguły w autach użytkowanych w trasie, a nie w mieście.
Sprzedaż sprzęgieł z kołami dwumasowymi występuje najczęściej w zapotrzebowaniu dla aut z silnikami turbo dieslowskimi, ale ze względu na zwiększającą się ilość aut z turbodoładowaniem w silnikach benzynowych, tak i w nich zastosowanie dwumasy staje się koniecznością. Marki takie, jak Mercedes czy BMW od dawna zresztą stosują dwumasę we wszystkich swoich modelach, a niektórzy producenci rezygnują z aut z silnikami wysokoprężnymi, a za to montują w autach silniki benzynowe z turbodoładowaniem. Niewiele z nich porusza się po drodze z jednomasowym kołem zamachowym na pokładzie.
Ponadto ogrom dzisiejszych aut wyposażanych jest w automatyczne skrzynie biegów, a także w nowoczesne konstrukcje dwusprzęgłowe i nie obejdą się bez dwumasy. Inna sprawa, że dwumasy w automatach zużywają się szybciej niż przy manualnych skrzyniach biegów i w takich wypadkach trzeba poszukiwać dobrych zamienników sprzęgieł i kół dwumasowych, ale tylko w uznanych sklepach.